Today in Media Files, media outlets cook up some outrage over Melbourne hipsters’ $5 Nutella spoons (but the lack of fact-checking is the real problem), the ABC’s Ultimo thoroughfare is closing, and the Daily Mail found in breach by the Australian Press Council.

A spoonful of fake news? Melbourne’s hipsters have copped a spray over a new pop-up cafe selling Nutella for the bargain price of $5 a spoonful. Always keen to offload on the hipsters who’ve gone too far, media outlets jumped into the outrage over supposed pop-up cafe Spoonful of Sugar. 

Hip Crikey journos were keen to find the cafe in question to enjoy multiple spoonfuls of Sinful Salted Caramel, but it proved difficult to find its location. Or if it even existed.

The story’s origin seems to be a Facebook page called Melbourne Cool, which mentions neither where nor when this cafe would open its doors for the hazelnut-loving masses. But it does provide plenty of Facebook comments to illustrate how stupid the idea is.

Melbourne Cool looks like it started in 2015, though it went quiet soon after and only re-emerged last week. It has previously posted about designer Hug Hoodies and a high-concept vegetarian restaurant, Herbe E Vore, which should have opened in Abbotsford last year.

It looks to us like Melbourne Cool is just full of traps ready for Seven News, the Daily Mail and a whole host of enraged Facebook users to walk right into. — Crikey intern Will Ziebell

Redundancies at Pac Mags. Pacific Magazines is trying to cut its cost base by outsourcing its subediting to Pagemasters and making 11 positions redundant, Mumbrella reports. CEO Gereurd Roberts reportedly told staff in an email that a core group of subeditors would stay on should the proposal go ahead, and some subs might go to work for Pagemasters.

ABC foyer closed to public after security review. The ABC’s headquarters in Ultimo, Sydney will be closed to the public from the end of June after a security review. The building acts as a thoroughfare between Harris Street and the Goods Line public walkway, and according to an email sent to staff yesterday, the closure has been prompted by a risk assessment by the Australian Federal Police and recommendations by private security consulting firm Askew. Guests and visitors will have to buzz through to security to access the building until the building’s redevelopment is finished. The foyer will then again be open to the public as a waiting area and to access the reception desk.

The ABC increased its security temporarily after a Quadrant article suggested the ABC should have been bombed instead of the Ariana Grande concert in Manchester in May, and previously after threats were made when terror suspect Zaky Mallah appeared on Q&A.

London hospital complains over tabloid fire coverage. UK tabloid The Sun will be reported to the press watchdog over a reporter allegedly impersonating a friend of a Grenfell fire victim to get into King’s College Hospital in London. The Guardian reports that the hospital has confirmed it will make a complaint to the Independent Press Standards Organisation. The reporter is alleged to impersonated a friend of Mario Gomes, who rushed back into the burning building to look for his daughter. The newspaper has denied that any of its reporters impersonated anyone, saying the interview had been lined up over the phone before Gomes changed his mind once the reporter and photographer arrived.

The regulator also reportedly received more than 1500 complaints over a Daily Mail article that identified the man whose fridge allegedly started the fire.

Daily Mail Australia breaches Press Council standards. Back home, the Australian Press Council has found Daily Mail Australia breached its standards for an article about a transgender woman who attacked two people with an axe. The article, under the headline, “Transgender woman, 24, accused of bludgeoning two innocent people with an axe at 7-Eleven was born as a boy named Karl — but had a sex change two years ago in Thailand to become Evie” was published in January, and detailed the attack as well as personal details about the woman taken from her Facebook page. The council found that publishing details about the woman’s transgender status did not breach any principles because it was factual and taken from details provided in court and on her public Facebook profile, but said it was concerned about the “extensive details” about her transgender status:

“Notwithstanding this, the council considers that the Australian community may be at an early stage of understanding the appropriate approach to reporting transgender issues, and there is a need for caution and sensitivity in reporting on such matters.”

However, the article was found to be in breach of a privacy principle for publishing the woman’s partner’s name, her sister and photos: “It was not necessary to include this level of detail and in any case, the faces of the woman’s friends and family could have been pixilated in the photographs. There was no sufficient public interest that justified doing otherwise.”

For the record. The Australian Financial Review has this morning published a correction to its Rear Window column, which said former Fairfax business journalist and now independent journalist Michael West had known CPA Australian CEO Alex Malley since school. West responded to the claims in a piece on his website yesterday, saying he’d first met Malley last year, as reported in Crikey yesterday.

The Sydney Morning Herald has published a letter to the editor from The Australian‘s associated editor Chris Kenny, who had complained that a comment from Australian Human Rights Commission president Gillian Triggs in the weekend’s papers was inaccurate. Triggs was quoted as saying she had never spoken with Kenny, to which Kenny said (on Twitter, for a report in The Oz by Chris Merritt yesterday, and in an opinion piece today) he had made a number of requests for interviews to Triggs’ office, which she had refused.

And, the journalists’ union, the Media, Entertainment and Arts Alliance has taken the subtle step of emailing members this morning a reminder not to plagiarise after freelancer Ginger Gorman took on the Daily Mail for ripping off her piece about an online troll. Under the heading, “plagiarism isn’t journalism”, the union has recapped the relevant clauses of the journalist code of ethics, including clause 10: “Do not plagiarise”.

Glenn Dyer’s TV Ratings. It was easily Seven’s night in metro and regional markets as Nine and Ten’s offerings couldn’t cope with House Rules and a solid night for the 5.30pm part of The Chase Australia (which in turn boosted Seven’s 6 to 7 pm news). Nine’s Hamish and Andy did OK — the highest rating entertainment program last night, as Nine pointed out, but fewer viewers found it entertaining than previous weeks — it had 1.432 million viewers last night nationally against 1.519 million a week ago and more than 1.8 million for the debut. Masterchef Australia was again squeezed and ended on 1.15 million which isn’t a bad outcome, just not its potential.

Wanted did well for Seven – 1.26 million nationally with strong support from regional viewers (like House Rules, which had 1.68 million viewers nationally, but which was pipped in the metros by True Stories — 1.02 million to 1.01 million). Here Comes The Habibs followed True Stories at 8pm and its national audience sank to just 914,000 — that’s more than half a million down and 770,000 under House Rules.

Regional viewing was again dominated by Seven News with 766,000 viewers, House Rules with 669,000, Seven News/Today Tonight was third with 609,000, then Home and Away on 567,000 and The 5.30pm part of The Chase Australia with 506,000. And in breakfast Sunrise with 507,000 won nationally with Today on 430,000.  — Read the rest on the Crikey website

It’s time to book your next dose of Crikey.

Through the week, news comes at you fast. Every day there’s a new disaster, depressing numbers or a scandal to doom-scroll to. It’s exhausting, and not good for your health.

Book your next dose of Crikey to get on top of it all. Subscribe now and get your first 12 weeks for $12. And you’ll help us too, because every dollar we get helps us dig even deeper.

Peter Fray
Peter Fray
Editor-in-chief of Crikey
12 weeks for just $12.