Hun slapped down by APC. The Australian Press Council has found the Herald Sun in breach of its Standards of Practice over the publication of an article on July 6 last year headed “Welfare reforms ‘needed’”.

The council concluded that the publication had breached general principles 1 and 3, which say that reasonable steps be taken to “[e]nsure that factual material in news reports and elsewhere is accurate and not misleading”, “is presented with reasonable fairness and balance”, and “that writers’ expressions of opinion are not based on … omission of key facts”.

The original article, writing by a Daily Tele reporter but republished in the Herald Sun, reported on the Commonwealth government’s welfare policy, with focus on then-social services minister Scott Morrison’s concern over “long term dole dependence” and his argument for reform based on official data contained in the story.

The first sentence read: “More than 70 percent of people on the dole have been milking the taxpayer for more than a year.” The following sentence reported that “more than 500,000 people, or 70 percent, on the Newstart Allowance had received it for more than a year”.

The APC says the term “milking the taxpayer” is consistent with the terms used by the government and is not inaccurate or misleading of itself, but given that the first sentence in the article clearly refers to all of the 70% of long-term unemployed in suggesting recipients are “milking the taxpayer”, the term “milking” clearly had a pejorative sense in this case.

Additionally, the APC also found the claim that all 70% of dole recipients were “milking the taxpayer” was not attributed to any government minister and could appear to be the opinion of Daniel Meers, the journalist who wrote the article, particularly as it had no balancing explanatory comment. The article was not intended as an opinion piece, but as news, which the APC found potentially misleading to readers.

The Herald Sun maintains it was a “fair and accurate report” of government facts. The adjudication is in today’s paper. — Crikey intern April Dudgeon

Bad News. News Corp shares hit record lows overnight Friday in the US as investors gave the weak second-quarter results the thumbs down. That means the shares will be sold off again in Australia today after they dipped 3.7% on the ASX on Friday to A$17.34 (around US$12.50). But on Friday night on Wall Street, the shares plunged 10% at one stage to a new all-time low of US$11.51 (that’s since the split in the Murdoch empire in June 2013). They closed down more than 6.7% at US$11.92, or around A$16.55.

The shares are down close to 15% in 2016 alone as investors avoid the company and its sinking newspapers in Australia and the UK (in particular) and the US. They have ignored the move deeper into digital real estate in the US and Asia in the past 15 months, plus expansion of digital media businesses such as Storyful. Even the accounts-cleaning sale and write-downs on the Amplify digital education business (to staunch hundreds of million of dollars and losses) has been ignored by questioning investors.

Revenue fell 4% to US$2.16 billion in the three months to December from a year earlier as advertising sales declined, and the stronger US dollar added to the financial pain. News reported a 56% fall in net earnings for the quarter to US$63 million, from US$143 million. Revenue in its news division (its biggest business by far, accounting for 61% of revenue) fell 8% to US$1.4 billion. Earnings before interest, tax, depreciation amortisation across News Corp slumped 20% in the three months ended December 31, to US$280 million from US$352 million the year earlier.

In the six months to December, revenues in the News and Information Services segment fell US$284 million, or 10%, from the first half of 2014-15. Circulation and subscription revenues for the six months ended December 31 fell US$60 million as compared to the corresponding period of fiscal 2015 as a result of currency fluctuations. Said News in its filing:

“Other revenues for the six months ended December 31, 2015 decreased $14 million, primarily due to lower other revenues at the U.K. newspapers and the negative impact of foreign currency fluctuations, partially offset by the acquisition of Unruly in the quarter ended December 31, 2015.”

News said in the filing that segment earnings before interest, tax, depreciation and amortisation at the News and Information Services segment fell US$80 million, or 25%, for the six months ended December 31, 2015, compared to the first half of 2014-15.

“Revenues at the Australian newspapers for the six months ended December 31, 2015 decreased 23% compared to the corresponding period of fiscal 2015, with the impact of foreign currency fluctuations of the U.S. dollar against the Australian dollar resulting in a revenue decrease of $US151 million, or 17%. Advertising revenues declined $US157 million, primarily as a result of the negative impact of foreign currency fluctuations and weakness in the print advertising market in Australia. Circulation and subscription revenues declined $US37 million due to the negative impact of foreign currency fluctuations, as price increases and digital subscriber growth offset volume declines.”

— Glenn Dyer

Video of the day. Bern, baby, Bern …

bernyourenthusiasm

Front page of the day. But what will Queensland children do for fun if there are no cane toads to hunt?

endofthecaintode

Peter Fray

Get your first 12 weeks of Crikey for $12.

Without subscribers, Crikey can’t do what it does. Fortunately, our support base is growing.

Every day, Crikey aims to bring new and challenging insights into politics, business, national affairs, media and society. We lift up the rocks that other news media largely ignore. Without your support, more of those rocks – and the secrets beneath them — will remain lodged in the dirt.

Join today and get your first 12 weeks of Crikey for just $12.

 

Peter Fray
Editor-in-chief of Crikey

JOIN NOW