Where is Catherine Deveny? While the details are not public, The Age has been cutting back the frequency and/or rate of payment for its columnists, not all of whom are on contracts. Deveny has been on a handshake arrangement for over 10 years and was told 6 months ago (without notice) that her payment would be cut drastically. There was no issue about the quality of her columns or their popularity and she has been negotiating the reinstatement of her modest rate, including back payment. This has not been resolved and Catherine has refused to file her Wednesday column until it is — worse luck for us and for the pathetic number of strong female voices in the media. — Anonymous Age insider

The Daily Tele demonstrates sensitivity and understanding. While other publications used headlines like ” Richardson loses fight” and “Natasha Richardson dies after fall“, the Tele online chose to lead with this (in case there was any confusion about what had happened to the actor):

Aunty takes out a personal ad in the Herald Sun. The Gruen Transfer must be getting desperate…

Dr S-xenheimer

“There” [sic] having a laff. Today’s Herald Sun page 79 advertisement:

A blight on political reporting. How did The Oz get this so wrong? Is North Melbourne legend Malcolm Blight having a run at Queensland politics? Here’s the online version, sans typo.

SMH churnalism. Today the Sydney Mornining Herald is running a story about British councils engaging in a bit of jargon-busting: “Place shaping? Holisitic governance? Council bans jargon“. They might have picked it up from Reuters (which mysteriously seems to be running it a second time…). Check the UK LGA’s website: This story “LGA’s campaign to ban jargon words such as ‘coterminous’ and ‘predictors of beaconicity’ has generated a groundswell of support from commentators including the Plain English Campaign” was posted 26 Jun 2008. The campaign was widely reported and discussed in the UK media (and internationally) at the time. In the age of the internets, readers will not be happy to be served up this stale approximation of the “news”. Or perhaps the SMH thinks our attention span is so short they can just repeat the same 25 stories forever and save on the cost of doing actual journalism. — Crikey reader Katie Eberle

Drug references at The Age. The Age published this story “Man jailed for 28 false fire benefit claims” yesterday. It said: “When McMaster regained consciousness, he refused a breath test and was later found to be carrying 18 pills of the drug of dependence Zanex”. The drug is Xanax, it’s not a drug of dependence. Drugs of dependence are Schedule 8 such as morphine in various forms. Xanax is Schedule 4 Prescription Only antianxiety drug (patients can develop an addiction to it as for any benzodiazepine). Maybe Zanex is a newly developed drug that has zany side effects including making false benefit claims and misspelling Xanax. — Crikey reader David Roberts

German publisher releases study of own Nazi past. The DuMont Media Group in Cologne has become the first newspaper consortium to publish a historical account of its own activities in the Third Reich. — Deutsche Welle

Two Tibetans arrested amid ongoing media restrictions. Chinese public security officials in northwest Gansu province should release two Tibetan journalists detained in the past month or charge them with an offense, the Committee to Protect Journalists said today. — Committee to Protect Journalists

Watchdog: Press freedom deteriorated in Americas. Freedom of the press has deteriorated in the Americas, with Mexico among the most dangerous countries in the region to be a journalist, the Inter American Press Association said Monday. — AAP

Les Hinton profile: from Wapping to Wall Street. After 20 years of running News International in London, Les Hinton has a new challenge. He’s the new chief executive of Dow Jones — the Wall Street Journal-owner that News Corporation acquired for $5.6bn (£3.9bn) in 2007. His task is to integrate the former Bancroft family-controlled business into the Murdoch empire. — The Telegraph

Snarky farewell from Seattle PI staffer . The Seattle Post-Intelligencer today printed its last issue, but not before some wiseass staffer amended a Thomas Jefferson quote on an office wall. If this jester isn’t blogging for SeattlePI.com, she should be! — Gawker

The magazine isn’t dying (it’s just the badly motivated ones that are going under). The latest magazine failures signaled to many publishing observers that magazines — long thought to be partly insulated from the digital forces battering the newspaper industry — are locked in their own death spiral. For evidence, they point out that since last March, more than two dozen major magazines have folded. — The Big Money

More confected fat-baby epidemic panic? The “increasing trend” that isn’t. This supposed ongoing upward trend in birthweight has been used as an excuse for absurd levels of inductions of labour and skyrocketing C sections. There is nothing to panic about. Babies did get bigger, on average. Then they got smaller, on average. Now, birthweights look about static. But that wouldn’t give us anything much in the way of dramatic headlines now, would it? — Hoyden about town