Crikey



China and the growing global reach of state-owned media

China’s 18th party congress concluded last week. Other than a slightly delayed news conference to announce the new leadership, which spawned the hashtag #whyXiJinpingIsLate, there were few surprises.

One of the more interesting turns in coverage of the Congress was the Andrea Yu affair. Yu has been lambasted by the ABC, the International Herald Tribute, and the Wall Street Journal for softballing questions to officials and party members after it was revealed that her purportedly Australian media company, Global CAMG Media, was actually majority-owned by Chinese state media broadcaster China Radio International (CRI).

Yu has been at the centre of the furore, with some jumping to her defence, but the real issue here is of undisclosed, international subsidiaries of Chinese state media masquerading as independent foreign media. As the ABC’s Stephen McDonell so aptly put it to Yu:

You could say that it’s as if the Chinese government has brought you [Yu] up here, as a sort of friendly journalist, to essentially ask itself questions that it likes about its own performance … in the long run do you think that this will be more the way things will happen; that the Chinese government will be setting up companies like yours all over the world to present itself in the way it wants to?”

This is the crux of the whole affair, and McDonell’s question cuts especially close to the bone, as I currently work as a reporter for CRI here in Beijing. But the answer? Well, yes, this is how China’s state media has been operating for some time now, and it is a model they are pursuing aggressively.

Last week, as part of a congress special, CRI broadcast a report on its Beijing Hour program that ostensibly surveyed foreign media coverage of the congress. Of the more than 1700 international journalists CRI mentions covered the congress, CRI chose to garnish the views of the chairman of Hong Kong-based Chinese language newspaper Wenweipo, a reporter with the Kenyan-based People Daily, and the executive producer of Europe-based GBTimes.

It appears to be an innocuous, if slightly off balance, survey of the foreign media — Asia, Africa, Europe — but it simply isn’t. All sources had nothing but praise for China, and many are in fact owned by the Chinese government. CRI’s report is not the only one of its kind, but it is certainly the most blatant in stacking the deck.

How Wenweipo can be “foreign media” while at the same time the Chinese government falls over itself in declaring Hong Kong an inalienable part of China is a little mystifying, but that’s beside the point. Wenweipo is both well-known as a mouthpiece of the PRC and a willing recipient of Party funding. The paper’s one and only editorial stance against the PRC — opposing the use of martial law during the 1989 Tiananmen Square protests — resulted in the firing of the editor-in-chief, the paper’s president, and many of his assistants. Since that time it has maintained a reputation for questionable and poor journalism, as reported by WND.

So what did Wenweipo’s chairman, Wan Shucheng, have to say to CRI about China and the congress? Among resounding praise for China’s performance, he said that he’s “confident about China’s economic prospects”.

The point for most concern is that these “foreign” sources are then played back to viewers within China, giving them the impression that the rest of the world agrees with the party …”

Next up, Joseph Muiruri, a reporter from the Kenyan-based the People Daily, told CRI that “the Chinese model for economic growth could be a useful reference for African nations to follow” and essentially that China’s economic presence in Africa was positive.

Page 1 of 2 | Next page

Tags: , ,

Categories: Asia-Pacific, MEDIA

5 Responses

Comments page: 1 |
  1. …and this is what an independent media is for…

    by craig z on Nov 21, 2012 at 1:46 pm

  2. The point for most concern is that these “foreign” sources are then played back to viewers within China, giving them the impression that the rest of the world agrees with the party, and similarly is not concerned with things like human rights and democracy. The whole murky apparatus is not just eerily Orwellian, it is also quite unprecedented.

    Not quite unprecedented. In fact quite eerily similar to the ‘balanced’, ‘unbiased’ and broad-based media coverage of the ongoing Israel/Palestine genocide. But of course Israel is a democracy and is therefore above reproach.

    by Hugh (Charlie) McColl on Nov 21, 2012 at 4:18 pm

  3. @Hugh, this isn’t just biased reporting disguised as unbiased, it’s state-owned reporting disguised as independent reporting, and that’s what makes it so sinister. Unless you’re implying that much of the Israel/Palestine coverage is coming from media companies masquerading as independent sources, when in fact they’re majority-owned by the Israeli government, or by Hamas? Because that’s something I haven’t been aware of.

    by Adam K on Nov 21, 2012 at 5:44 pm

  4. So, China has a state-controlled delusion industry, which is completely understandable given how much it is threatened by even a small breakdown in social cohesion.

    We have a corporate-controlled delusion industry, serving the bankers that manipulate social, political and economic outcomes in their own quest for more absolute power. Most of our citizens still allow themselves, in comfortably-numb ignorance, to think this is working well for us.

    As long as no reader here thinks “ours good, theirs bad” then the value of the message in this article is not wasted …

    The “good” media are represented by non-commercial sources, not beholden to the financiers, and the objective media forms that - without some great attempt at repression - will continue to emerge from the convergence of social media and wiki style public knowledge.

    This is a three cornered contest with only one corner representing collective interest.

    by Person Ordinary on Nov 22, 2012 at 9:42 am

  5. Independent media is simply good for democracy, but when communist state propaganda intermingles with media within democracy, it certainly calls upon the reader to be critical of the source, a task only few would be up to. The question is: how to identify and tag messages (of any origin, including wasteful commercial ones) that push us or pull us to a ‘preferred’ end.

    The greater concern may be the lack of feedback to Chinese readers/listeners, as noted, whereby favourable stories about the state leave messages like global warming or state sponsored human rights abuses unmentioned, so as William mentioned, there is risk of group cognitive dissonance, or complete removal from reality, and that is a grave concern.

    by craig z on Nov 24, 2012 at 4:05 pm

« | »